Saturday 16 September 2017

Kenduri Arwah Hukum Forex


Saya Melihat masih Ramai lagi masyarakat melayu Yang tak habis-habis memandang tinggi Adat Dari ibadat. Takut Adat melaknat barangkali. Kebiasaannya, Mereka Yang fanatik Adat ini bermula Dari lapisan begini: Melayu dahulu Kala setelah datangnya islam, Masing-Masing memakai Batik dikepala (Sebab Zaman itu tak wujud tudung labuh bulat). Setelah sampai kepada zaman Nenek moyang kita, Adat diibaratkan nyawa dalam ibadat. Maka tidak hairanlah musabaqah Al-Quran diadakan tetapi Yang menyertainya memakai seperti mahu berhibur dikelab malam. Bersanggul besar dikepala dengan sedikit skarf dililit, ditambah Gincu mata 12 dicalit dibibir, kebaya melayu Yang Ketat dan batik terbelah. Seterusnya, setelah sampai Ära ibu bapa kita, adat itu dianggap kalau ditinggalkan takut terkena sial. Seahgalah tiba diera teknologi serba moden ini, adat dan ibadat dianggap sama. Hatta ramai yang tidak dapat membezakan diantara adat dan ibadat. Dan ramai pula lebih mengagungkan adat dari ibadat. ADAT Manusia Ibadat ALLAH Disini, suka Saya kongsikan perihal hukum melaksanakan kenduri Arwah atau bertahlil. Memandangkan Manusia melayu sahaja Yang melaksanakn kenduri Arwah ini, mungkin bimbang, jika kenduri tidak diadakan, maka si mati tadi Akan terseksa didalam kubur. Atau mungkin rohnya takut tidak Aman Disana Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setahun, lebih, dari, itu, bagi, mereka, yang, fanatik, kepada, kepercayaan, ini, ata, kepada, si, mati, Malangnya Mereka Yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak Fatwa Dari Imam Syafie rahimahullah dan para Ulama besar Dari kalangan Yang bermazahab syafie Telah mengahramkan dan membidahkan perbuatan atau Amalan Yang menjai tajuk perbincangan dalam tulisan ini. Sebagaimana fatwanya. Dan dilarang (ditegahmakruh) menyediakan makanan Pada Hari Pertama Kematian, Hari Ketiga Dan Seterusnya Sesudah Seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan. Imam Syafie dan Gumhur Ulama-Ulama besar yg berpegang kepada mazhab syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis Sahih, Mereka memfatwakan bahawa Yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah Jiran, kerabat si mati atau orang yg datang menziarahi Mayat, bukan keluarga (ahli Si mati) Sebagaimana Fatwa Imam Syafie: Aku suka kalau jiran si mati atau saudara mara si mati menyediakan makanan untuk keluarga si mati pada hari kematian als malamnya sehingga menyenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah. Rasionalnya semestinya keluarga si mati yang sedih akan pemergisch si mati sukar untuk menyediakan makan (zaman sekarang sudah jadi suatu kewajipan) seakan seronok si mati itu mati, maka mereka meraikannya. Fatwa Imam Allahsafari, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, arabisch, Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Jaafar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan). dihasankan oleh at-turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim Menurut Fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri Arwah dengan menikmati hidangan di rumah si mati, terutama jika si mati termasuk keluarga yg miskin, menanggung beban Hutang, meninggalkan anak-anak Yatim Yang masih Kecil dan waris si mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak yatim hukumnya haram. Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bidah. Imam Syafie Berfatwa: Diantara bidah yg mungkar ialah kebiasaan orang yg melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari ke 40 padahal sema ini adalah haram. Ini bermakna mengadakan kenduri Arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-Ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana Yang diamalkan oleh masyarakat iislam Sekarang adalah perbuatan haram dan Bidah menurut Fatwa Imam Syafie. Oleh itu mereka yg mendakwa bermazhab syafie sewajarnya mebgentikan perbuatan yang haram als bidah ini sbg mematuhi wasiat imam yg agung ini. Seterusnya Mufti Yang bermazhab syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil Fatwa Imam Syafie Yang menghukum Bidah dan mengharamkan kenduri Arwah: Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) Manusia Dari perbuatan Bidah Yang mungkar demi untuk menghidupkan Sunna dan mematikan (menghauskan) Bidah, Membranuka banyak pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bidah berterusan) Orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa Richti Mereka Melakukan Perkara Yang Haram. Kenduri arwah atau lebih dikenali sbg majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul. Amalan ini termasuk perbuatan Yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibidahkan oleh Imam Syafie rahimahullah sebagaimana Yang Telah ditegaskan oleh beliau: Apa yang diamalkan oleh Manusia dengan berkumpul dirumah keluarga simati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan Bidah Yang mungkar. Di nukilkan ketegasan Imam ar-Ramli rahimatullah yang mana beliau berkata. Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli. Antara perbuatan bidah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab Ar-Raudah iaitu mengerjakan amalan yang krieg kaffarah secara menghidangkan makanisch agar dapat berkumpul di rumah si mati sebelum atau sesedah ​​kematian, termasuklah (bidah yang mungkar) menyembelihan untuk si mati, malah Yang demikian esu adalh haram terutama jika sekiranya dari harta yg masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas) atau seumpamanya. Termasuk bidah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumul untuk takziah. Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau al-Qurân terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yg ditujukan kepada arwah si mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu, masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi (pembuat atau aktivis bidah) Seychalam ini tidak mahu dipersoalkan oleh pengamalnya ttg haram als tegahan dari Imam Syafie rahimahullah dan para Ulama yg bermazhab syafie. Bila adat melebihi agama. Permasalahan yang nampak remeh tetapi sebenarnya sesuatu yg harus dibendung di kalangan masyarakat melayu yg tidak mampu membezakan adat dan agama. Bagaimana kalau Majlis tahlil itu tidak khusus Pada hari tertentucontohnya, Jiran menjemput ke Majlis bacaan yassin dan tahlilbuntuk Arwah ayahnyaada pandangan mengatakan Harus mendoakan si mati. msksudnya kenduri tahlil itu dilakukan DGN aluran ayat2 Dari Al-Quran, bersilaturrahim Sesama Jiran Tetangga untuk mengajak bersama membaca Al - Quran. tidakkah dari segi kemaslahan ummah memang bgus Bagaimana kalau majlis tahlil itu tidak khusus pada hari tertentucontohnya, jiran menjemput ke majlis bacaan yassin dan tahlilbuntuk arwah ayahnyaada pandangan mengatakan harus mendoakan si mati. msksudnya kenduri tahlil itu dilakukan dgn aluran ayat2 dari Al-Quran , Bersilaturrahim sesama jiran tetangga untuk mengajak bersama membaca Al-Quran. tidakkah dari segi kemaslahan ummah memang bgus Einen Kommentar schreibenCetakan: I, 2012Tebal: v 82 hlm. Peresensi: Ach. Tirmidzi Munahwan Hal ini supaya teman-teman dari golongan lain untuk mudah mengkafirkan orang liegen. Marilah kita hidup berdamai supaya umat islam tidak mudah dipecah belahkan umat yang lain. Buku kecil 8220Bernarkah Tahlilan dan Kenduri Haram8221. Yang sederhana ini ditulis oleh salah seorang anak muda NU dan sangat produktif menulis berasal dari Jember. Kehadiran buku ini dilatar belakangi saat penulis mengisi akara daurah pemantapan Ahlussunnah Waljama8217ah von Salah satu Pesantren von Yogyakarta. Ketika sampai dalam sesi tanya jawab, ada salah seorang peserta mengajukan pertanyaan kepada penulis tentang hukum selamatan kematian, tahlilan dan yasinan. Selma itu penaya juga Mitglied Mitglied selebaran Manhaj Salaf, setebal 14 halaman dengan kumpulan artikel berjudul 8220Imam Syafi8217i Mengharamkan Kenduri Arwah, Tahlilan, Yasinan dan Selamatan8221. Tradisi tahlilan, yasinan, dan Tradisi memperingati 3 hari, 7 Hari, 40 hari, 100 hari, dan 1000 hari orang yang meninggal dunia adalah Tradisi Yang Telah mengakar di tengah-tengah masyarakat kita khususnya di kalangan warga nahdliyin. Dan tradisi tersebut mulai dilestarikan sejak para sahabat hingga saat ini, di pesantrenpun tahlilan, yasinan merupakan, tradisi, yang, dilaksanakan, setiap, hari, setelah, shalat, subuh, oleh, para, santri, Sehingga tahlilan, yasinan merupakan budaya yang tak pernah hilang yang senantiasas selral dilestarikan dan terus dijaga eksistensinya. Seiring dengan lahirnya Aliran-Aliran Baru seperti Aliran Wahabi atau Aliran Salafi Yang Telah diceritakan oleh penulis, Tradisi tahlilan dan yasinan hanyalah dianggap sebatas budaya Nenek moyang Yang pelaksanaannya tidak berdasarkan Dalil-Dalil Hadits Atau al-Qur8217an Yang mendasarinya. Sehemen Aliran Wahabi dan Aliran Salafi menolak terhadap pelaksanaan tradisi tersebut, bahkan mereka menganggapnya perbuatan yang diharamkam. Tahlilan, yasinan merupakan, tradisi, yang, telah, anjurkan, bahkan, disunnahkan, oleh, Rasulullah, dan para, sahabatnya, Yang di dalamnya membaca serangkaian ayat-Ayat al-Qur8217an, dan Kalimah-Kalimah Tahmid, takbir shalawat Yang di Awali dengan membaca al-Fatiha dengan meniatkan pahalanya untuk para Arwah Yang dimaksudkan oleh pembaca atau Yang punyak Hajat, dan kemudian ditutup dengan do8217a. Inti dari bacaan tersebut ditujukan pada para arwah untuk dimohonkan ampun kepada Allah, atas dosa-dosa arwah tersebut. Seringkali penolakan pelaksanaan tahlilan, yasinan, dikarenakan bahwa pahala yang ditujukan pada arwah tidak akan menolong terhadap orang yang meninggal. Padahal telah seringkali perdebatan mengenai pelaksanaan tahlil di gelar, namun tetap saja ada pihak-pihak yang tidak menerima terhadap adanya tradisi tahlil dan menganggap bahwa tahlilan, yasinan adalah perbatan bid8217ah. Ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul. Ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul...... Ul.. Ul.. Ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul Dan tak sedikit manfaat yang dirasakan dalam pelaksanaan tahlil tersebut. Diantaranya adalah, sebagai Ikhtiyar (Usaha) bertaubat kepada Allah untuk diri sendiri dan Saudara Yang Telah meninggal, mengikat Tali persaudaraan antara Yang Hidup maupun Yang Telah meninggal, mengingat bahwa setelah kehidupan selalu ada kematian, mengisi rohani, serta Medien Yang efektif untuk Dakwah Islamiyah. Buku ini menguraikan Secara rinci tentang hukum kenduri kematian, tahlilan, yasinan, dan menjelaskan khilafiyah Ulama Salaf memberikan makanan oleh keluarga duka cita kepada orang-orang yang berta8217ziah. Karena dikalangan ulama salaf masih memperselisihkan bahwa, memberikan makanan kepada orang-orang yang berta8217ziah, ada yang mengatakan makruh, mubah, dan sunnah. Ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul ul.... Bahkan untuk selamatan Selama Tujuh hari, berdasarkan riwayat Imam Thawus, justru dianjurkan oleh Kaum Salaf Sejak generasi sahabat dan berlangsung di Makkah dan Madinah hingga abad kesepuluh hijriah (hal. 13). Menghadiahkan amal kepada orang yang telah meninggal dunien maupun kepada orang yang masih hidup adalah dengan medien do8217a, seperti tahlilan, yasinan, dan amalan-amalan yang lainnya. Karena do8217a pahalanya jelas bermanfaat kepada orang yang sudah meninggalen dan juga kepada orang yang masih hidup. Seorang pengikut madzhab Hambali dan murid terbesar Ibnu Taimiyah, yaitu Ibnul Qoyyim al-Jauziyah menegaskan pendapatnya, seutama-utama amal Yang pahalanya dihadiahkan kepada orang yang meninggal adalah sedekah. Adapun membaca al-Qur8217an, tahlil, Tahmid, takbir, dan shalawat dengan tujuan dihadiahkan kepada orang yang Telah meninggal dunia Secara sukarela, ikhlas tanpa imbalan upah, maka hal Yang demikian sampailah pahala itu kepadanya. Karena orang yang mengerjakan amalan yang baik atas dasar iman dan ikhlas telah dijanjikan allah Allah akan mendapatkan pahala. Artinya, pahala itu menjadi miliknya. Jama meniatkan amalan itu untuk orang gelegen, maka orang lain itulah yang menerima pahalanya, missalnya menghajikan, bersedekah atas nama orang tua dan lain sebagainya. Dengan demikian, buku ini layak dibaca oleh semua kalangan manapun baik yang pro maupun yang kontra terhadap adanya tradisi tahlilan dan yasinan. Agar supaya tradisi tahlilan als yasinan yang sudah akrab ditengah-tengah masyarakat tidak lagi terus dipertanyakan mengenai kekuatan dalilnya. Sehingga Agar Tumbuh Saling Pengertian Dan Membranun Solidaritas Antar Sesama Moslem. Membaca buku kecil dan Sederhana ini, pembaca Akan mengetahui Secara jelas terhadap Dalil-Dalil bacaan tahlilan, yasinan Yang Selama ini dikatakan haram dan perbuatan bid8217ah. Wallahu a8217lam

No comments:

Post a Comment